Jumaat, 16 Oktober 2009

TAZKIRAH-JALAN HIDAYAH

HIDAYAH- Penunjuk Jalan. Hidayah dianugerahkan kepada hamba-hamba yang dikehendaki Allah s.w.t. Hidayah juga merupakan hak mutlak Allah s.w.t. Surah Al-Qasas ayat 56 Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada sesiapa yang kamu kasihi, tetapi Allah s.w.t yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang dia kehendaki. Dan Allah s.w.t. lebih mengetahui orang yang mahu menerima petunjuk. Jagalah hidayah supaya tidak hilang dengan mematuhi perintah dan larangan Allah s.w.t. serta mencari keredhaannya. Orang yang tidak dapat perhatian dari Allah s.w.t hidupnya sentiasa dalam keraguan, tegang, was-was, gelisah, kabur, tidak pasti, bimbang, rungsing, cemas, takut tidak ada wang, takut mati dan takut jatuh sakit. Walaupun ada harta yang banyak tetapi jika tiada petunjuk mereka semakin sengsara dan merana. Hidayah membawa kepada ketenangan, bahagia, harmoni, damai dan tidak gusar sekalipun harga barang naik, harga petrol naik, dibuang kerja. Bukan terpekik-pekik, mencanang-canang harga barang naik harga petrol naik. Apabila ada hidayah segala kesusahan dan kesukaran didunia dianggap enting bagi mereka. Tiada apa yang susah jika Allah sentiasa bersama kita sehingga ke akhir hayat. Memohonlah pada Allah supaya hati kita tidak dibengkokkan dari jalan yang lurus dengan doa ini.
“Yaa Muqallibal qulub, tsabit qulubana 'ala diinik” maksudnya 'Wahai (Allah) yang membolak-balikkan hati, maka teguhkan hati kami keatas agamamu'. Amin. Amalkan doa ini setiap kali solat sesungguhnya kita bukan umatnya yang dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t.

Nota:Adakah anda tahu bahawa hidayah sebenarnya boleh datang dan pergi walaupun sesaat. Jadi jagalah hidayah Allah s.w.t. takut-takut ia hilang dari kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan